vrijdag 22 juni 2012

Eerst mezelf betalen!

Vandaag stond m'n uitkering en pensioensgeld op m'n rekening bijgeschreven. Dat het goed gelukt is om met minder geld rond te komen blijkt wel. Ik heb de afgelopen maand niet gepind en het contante bedrag wat ik had opgenomen is nog niet op.

Veel mensen vinden het onzin om gebruik te maken van het ook wel genoemde enveloppengeld maar ik niet. Ik ben mezelf nog de discipline aan het aanleren en dit is voor mij nu duidelijk de manier. Als deze manier van omgaan met m'n geld 'gewoon' voor me is geworden dan zal ik het zeker ook met m'n pinpas kunnen voorzetten. Nu vind ik het wel fijn om te zien wat ik nog heb, het is tastbaar en het blijkt dat ik dan toch echt minder snel een uitgave doe.

Ik heb aan het begin van het (be)sparen het volgende gedaan. Ik heb 1050 euro opgenomen en deze verdeelt over drie maanden. Voor iedere maand heb ik dus 350 euro om rond te komen. Dit heb ik om 2 redenen gedaan. Ten eerste natuurlijk om het geld contant te gaan beheren. Ten tweede omdat ik dan iedere maand mezelf kan belonen door het geld van mijn betaalrekening dat overblijft naar mijn spaarrekening te storten.

Van die 350 euro moet ik boodschappen, kapper, benzine, enz betalen.
Ik heb het goed gedaan de afgelopen maand! Het geld dat ik kwijt was ad boodschappen is drastisch verminderd. De auto heb ik veel laten staan, ik denk dat ik hem 1 keer in de week gebruikt heb. (lang leve de fiets!) Verder heb ik veel aan alternatieven gedaan. In plaats van een avondje naar de bioscoop een gezellig avondje thuis of bij vrienden bijvoorbeeld.
Deze maand heb ik 140 euro overgehouden van de 350 euro. (Ik had wel een volle tank aan het begin van vorige maand, deze is nog voor 3/4 gevuld)

Het is goed gegaan en ik ben dan ook echt trots! Daarom is het des te leuker dat ik vandaag mezelf kan belonen. Het geld van m'n betaalrekening wat ik overhoud na aftrek van alle rekeningen heb ik meteen op m'n spaarrekening overgeboekt. Wat voelt dat geweldig goed!!

Wat doe ik met die 140 euro? Die vul ik aan tot 350 euro en ik kan er weer een maand tegenaan.

1 opmerking: