dinsdag 22 oktober 2013

Nee 'leren' zeggen

In mijn leventje heb ik al een flink aantal keer 'nee' moeten verkopen. Toen leverde dat niks op, nu gelukkig wel. Door mijn gezondheid ben ik niet in staat om aan veel dingen mee te doen. Absoluut jammer, maar ik ben het al gewend. Nu mijn omgeving nog...

Een avondje wat drinken, een etentje, lunch...zomaar wat voorbeelden die mensen snel roepen na een uitnodiging om weer eens wat af te spreken. Hartstikke leuk, maar als je dit bijvoorbeeld 4x per maand doet dan ben je een lekker bedrag kwijt. Nee zeggen lijkt wel samen te gaan met besparen. Je staat er dan ook meteen bij stil hoeveel die middagen of avonden bijpraten kosten.

Wij verkochten dus die 'nee' de afgelopen maanden heel vaak. Geen moment spijt van. Het bleef bij onze vriendengroep echter niet onopgemerkt. Op een zaterdag kwam een vriend na zijn werk een biertje doen. Na een tijdje zei hij 'jullie worden gemist in de stad'. Mijn vriend merkte meteen op dat wij de stad op die manier eigenlijk niet misten. Na een quasi verbaasde blik praatte de vriend (laten we hem harry noemen, vind ik wel een leuke naam voor hem;)) verder dat hij wel begreep dat het ook niet allemaal kon met mijn beperkingen. Wij moesten eigenlijk wel een beetje lachen in onszelf, want dat was inderdaad een makkelijk excuus geweest. Maar nee, we hebben hem gewoon verteld dat we geen zin meer hadden in die hoge kosten aangezien het ook minder leuk was geworden door zo vaak te gaan. Eens een keer wordt dan weer veel leuker. 

Harry was er even stil van. Je zag hem twijfelen of hij ging zeggen wat hij wilde zeggen. 'Jullie hebben gelijk'... 'Het is ook niet speciaal of leuk, en ik kan me er ook niet meer op verheugen. Maar als ik niet ga dan zie ik niemand meer.'

En daar had Harry een punt. Want op Harry en wat familie na, zal niemand eens 'gewoon' op visite komen. Je kent het wel die juist reuze gezellige avonden, met een kratje bier/flesje wijn en chips en kaas op tafel. Waar je nog tijden over napraat omdat het zo gezellig was. Die gourmet... Ja toen was het leuk!

De komende tijd willen we hier meer aandacht aan besteden. Op een verantwoorde manier natuurlijk. Want schijnbaar zijn er meer mensen die zo denken. Straks Triviant weer eens opzoeken...



3 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk. je kan beter iets "leuks" doen soms, dan iedere week. Vorige zaterdag voor het eerst in een half jaar weer geklaverjast met zoon en schoondochter. vreselijk gezellig (ook omdat de dames wonnen) dat deden we eerst bijna om de week. Maar door komst van hun zoontje ging dat gewoon niet meer. En wij hebben geen vrienden. (niet erg hoor) dus het blijft beperkt tot zonen en vaders en moeders (zijn wel oud maar nog redelijk gezond) De tijd die je dan samen doorbrengt blijft langer hangen. Zondagmorgen zijn we naar de film geweest. ( de wildernis) Wat een heerlijk uitje. We waren 16 euro kwijt. Aardig bedrag maar goed besteed. Daar kan ik weer even mee doen. Het zit hem in de kleine gezellige dingen, en niet in de kroegvermaak omdat je anders vrienden kwijtraakt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Astrid, volgens mij bestaan er in onze vriendengroep(die overigens ook niet zo heel groot is) meer Harry's dan wij denken. Jammer genoeg leeft deze Harry voornamelijk voor de buitenwereld. Bij ons is hij open en eerlijk, maar wat zouden anderen zeggen als hij niet...? Kijk en dat interesseert ons nou helemaal niks. Wij zijn ook graag samen. Lekker onder een plaid op de bank(met m'n vriend z'n droppot die een prominente plaats inneemt) een dvd kijken. Samen kletsen, middagje windowshoppen... Over de wildernis heb ik al meer gelezen. Ik ga de trailer eens opzoeken.
    Voor de andere lezers die denken dat borduren saai is....neem een kijkje bij Astrid! Ik heb m'n ogen uitgekeken en ga zeker verder kijken. Wat prachtig! En ook de recepten zijn absoluut de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan nodig Harry gewoon nog een keer uit. Vindt hij erg gezellig blijkbaar en is hij niet zo eenzaam. Stilaan zul je zo een verandering invoeren en niet meer steeds het buiten de deur zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen